Atticus escribió:Al gulag vas, que lo sepas.
En Mordor estoy mas calentito.
saludos
Moderadores: Lepanto, poliorcetes, Edu, Orel
Atticus escribió:Al gulag vas, que lo sepas.
Vorlon escribió:Investigan como sustituir las superficies de control por chorros de aire. ( como en los vehículos orbitales.)
A penas la USAF dice que necesita un cisterna furtivo, Boeing presenta su maqueta
Japan Airlines Innovation Fund, the venture arm of the Japanese carrier, has invested in start-up sea glider developer Regent Craft.
https://www.flightglobal.com/airframers ... 76.article
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Avión cohete "ARS" ("Rally Aeroespacial").
En 1996, el fondo estadounidense "X-Price" ("X-Prize") estableció una subvención de $ 10 millones para crear un avión cohete turístico y de entrenamiento que podría llevar a tres astronautas a una altitud de más de 100 kilómetros. Durante el vuelo, los astronautas podrían experimentar el impulso del cohete, la ingravidez y las fuerzas G de descenso.
Los desarrollos preliminares fueron presentados por hasta cuatro docenas de empresas privadas, organizaciones científicas y universidades. El Laboratorio Central de Investigación Astra del Instituto de Aviación de Moscú también se unió a la competencia. En este laboratorio se están desarrollando temas de lanzamiento de pequeños satélites (de hasta 100-200 kilogramos) al espacio cercano a la Tierra mediante sistemas de “lanzamiento aéreo”. El personal del laboratorio consideró que un "lanzamiento aéreo" sería la forma más óptima de lanzar un avión cohete turístico a la altitud orbital.
El proyecto fue desarrollado por especialistas de la Planta Experimental de Construcción de Máquinas Myasishchev, la Oficina de Diseño de Mikoyan, el Instituto Aerohidrodinámico Central Zhukovsky, el Instituto de Medicina Aeronáutica y el Instituto de Investigación y Desarrollo de Ingeniería de Paracaídas. El caza MiG-31 fue elegido como portaaviones, que fue creado para combatir misiles de crucero y bombarderos supersónicos tipo Valkyrie. "MiG-31" es capaz de alcanzar velocidades de hasta Mach 2.3, su "techo" supera los 25000 metros y el alcance es de 1500 kilómetros.
El objeto puesto en órbita se coloca debajo del fuselaje en el punto de anclaje. Habiendo ingresado a la zona de lanzamiento, el MiG-31 alcanza una velocidad de aproximadamente 2500 km / h, sube 20 kilómetros, sube la nariz y dispara un avión cohete o vehículo de lanzamiento, en el que el motor a bordo se enciende después de 6 segundos .
El avión cohete suborbital multipropósito "ARS" (abreviatura de "Aerospace Rally") se desarrolló teniendo en cuenta la experiencia de crear los sistemas orbitales Bor. Esta es un ala sin cola con una pequeña elongación de un gran barrido variable con arandelas-quillas en los extremos.
Dimensiones del ARS: longitud - 5,8 metros, ancho del fuselaje - 1,015 metros, ancho total - 3,7 metros, altura - 1,5 metros, peso al despegue - 1700 kilogramos, peso del combustible - 500 kilogramos, peso de la carga útil - 350 kilogramos.
Frente a la cabina presurizada "ARS" hay un lugar para un piloto-cosmonauta, detrás de él hay un navegante y un ingeniero de vuelo o turistas. Durante un vuelo de tres minutos, la tripulación del ARS pasa por todas las etapas del viaje espacial. Después de la separación del MiG-31, el avión cohete es acelerado por su propio motor a una velocidad de 1200-1300 m / s, se eleva a una altitud de 120-130 kilómetros, luego ingresa a la atmósfera, experimenta calentamiento aerodinámico y sobrecargas hasta 6 g, entra en modo planeo y aterriza en el aeródromo en un avión o bajo el ala de un paracaídas.
El piloto-cosmonauta selecciona los modos de ascenso y aproximación, pero el vuelo también puede ser proporcionado a distancia por el piloto de la aeronave de transporte o por el servicio de seguimiento y control en tierra.
El avión cohete se puede utilizar para entrenar cosmonautas y para estudiar las capas superiores de la atmósfera. Además, ARS puede iniciar un nuevo tipo de deporte de aviación. Los pilotos podrán competir por la velocidad máxima, la precisión de los objetivos, realizar acrobacias aéreas, etc. El recurso del avión cohete ARS es de 100 lanzamientos.
En lugar de un avión cohete, el MiG-31 puede equiparse con un pequeño vehículo de lanzamiento Mikron, diseñado para lanzar una carga útil de 150 a 200 kilogramos en órbitas con una altura de 250 a 300 kilómetros.
"Mikron" se fabrica de acuerdo con el esquema modular en versiones de dos o tres etapas. Las dimensiones del cohete Mikron son: longitud - 7.250 metros, ancho completo - 3,7 metros, ancho sin timones - 2,4 metros, peso de lanzamiento - 7000 kilogramos, peso de combustible - 5850 kilogramos.
Después de separarse del MiG-31 y quedarse sin combustible, la primera etapa debería alejarse del bloque y, a la orden del portaaviones, arrancar en el lugar calculado para su reutilización. En términos de eficiencia, este sistema supera a todos los existentes y, presumiblemente, tiene perspectivas de desarrollo.
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DARPA Selects Performer Teams for Liberty Lifter X-Plane Program
First phase will define the seaplane’s design and capabilities
1/2/2023
https://www.darpa.mil/DDM_Gallery/liber ... er-619.jpg
Two teams -General Atomics working with Maritime Applied Physics Corporation and Aurora Flight Sciences working with Gibbs & Cox and ReconCraft- will develop designs for DARPA’s Liberty Lifter Seaplane Wing-in-Ground Effect full-scale demonstrator. The Liberty Lifter program aims to demonstrate a leap-ahead in operational capability by designing, building, floating, and flying a long-range, low-cost X-Plane capable of seaborne strategic and tactical heavy lift.
The planned Liberty Lifter demonstrator will be a large flying boat similar in size and capacity to the C-17 Globemaster III transport aircraft. Goals include takeoff and land in Sea State 4, sustained on-water operation up to Sea State 5, and extended flight close to the water in ground effect with the capability to fly out of ground effect at altitudes up to 10,000 feet above sea level.
The Phase 1 contract awards are for an 18-month period of performance with six months of conceptual design work and nine months of design maturation culminating in a preliminary design review. There will be an additional three months for manufacturing planning and test/demonstration planning reviews. As scheduled, Phase 1 will transition into Phase 2 in mid-2024 with continued detailed design, manufacturing, and demonstration of a full-scale Liberty Lifter X-Plane.
https://www.darpa.mil/news-events/2023-02-01
U.S. Air Force Awards Electra up to $85M to Develop Full-Scale Pre-Production eSTOL Aircraft
Electra, a next-gen aerospace company with a mission to help decarbonize aviation and open new air transportation markets, today announced its selection by the U.S. Air Force AFWERX innovation arm for a Strategic Funding Increase (STRATFI) award that secures up to $85 million between private investments, government funding, and matching Small Business Innovation Research (SBIR) funding for Electra’s development of a full-scale pre-production prototype electric short takeoff and landing (eSTOL) aircraft.
Designed for operations from soccer field-sized spaces, Electra’s eSTOL represents a new class of aircraft, characterized by helicopter-like operational flexibility with performance and operating costs better than comparable fixed-wing aircraft... Electra has received over 1,000 eSTOL aircraft orders from commercial customers around the globe.
...There is a significant gap in the Joint Force to provide logistics and sustainment to widely dispersed units across large contested geographical areas at the tactical edge. Electra’s eSTOL is ideally suited to serve as a small highly fuel-efficient airlifter that helps the Air Force execute its Agile Combat Employment (ACE) doctrine...
“It’s vital that we ensure new advanced air mobility technologies with dual-use applications are developed and manufactured here at home in the U.S.,” said Lieutenant Colonel John “Wasp” Tekell, Air Force Agility Prime Lead.
https://www.electra.aero/news/stratfi
https://alert5.com/wp-content/uploads/2 ... 00x375.jpg
09 MAR 2023
THALES ALENIA SPACE
Cannes, March 9, 2023 – Thales Alenia Space, the joint venture between Thales (67%) and Leonardo (33%), has signed a €43 million contract for the EuroHAPS (High-Altitude Platform Systems) demonstration project and announces its kickoff. EuroHAPS was selected by the European Commission on July 20, 2022 after a call for collaborative defense research and development projects from the European Defense Fund (EDF).
Thales Alenia Space is coordinating the European consortium of 21 partners, and 18 subcontractors, from 11 countries handling the project. EuroHAPS aims to develop several stratospheric demonstrators for missions designed to improve intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) and communications capabilities. The main project partners are CIRA, Elettronica and Leonardo from Italy, ONERA and CEA from France, INTA from Spain, and ESG with TAO from Germany.
The project will conduct flight demonstrations for three types of complementary stratospheric platforms:
· A reduced-scale Stratobus from Thales Alenia Space, a solar-powered airship designed for long-endurance missions and offering large payload capacity ;
· A Hybrid High Altitude Airship (HHAA or tactical HAPS) from CIRA, capable of generating extra lift with a wing airfoil ;
· An Autonomous Stratospheric Balloon System (ASBaS) from ESG and TAO consisting of a series of three altitude-controllable balloons.
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These platforms will test a range of missions, including lidar observation to detect and classify targets at sea or on land, and for the latter the ability to detect them in environments with vegetation cover. COMmunications intelligence (COMINT) and electronic intelligence (ELINT) missions will also be tested, as well as a meshed broadband communications network for air and land players.
EuroHAPS is thus reviving the use of high-altitude platform systems for government and defense missions with the support of six defense ministries (France, Italy, Spain, Germany, Hungary and the Czech Republic), the European Commission, the French Sud regional authority and the Canary Islands region, where, in addition to the ones planned in Sardinia (Italy), some demonstration flights are planned to operate from Fuerteventura island starting in 2024.
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About Stratobus
StratobusTM is a non-rigid stratospheric airship inflated with helium that maintains its shape through internal pressure and has its own fully autonomous electric propulsion system. The concept has been optimized around an airship about 140 meters in length, propelled by four electric motors, with more than 1,000 square meters of solar cells, and the ability to operate at altitudes of 18 to 20 kilometers (11 to 12 miles). The goal is to carry payloads of 250 kilograms (550 pounds) rated at 5 kilowatts. Numerous technical obstacles have been overcome during the development phase, notably maturing the airship’s envelope and flexible solar concentrator, envelope tear technology for safety aspects, and high-efficiency propulsion system.
System aspects are also key to melding the different technologies into a safe operational system.
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some demonstration flights are planned to operate from Fuerteventura island starting in 2024.
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