Helicópteros de combate

Fuerzas aéreas de todo el mundo y elementos que las componen

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Cual considerais q sera el mejor helicoptero de combate del mundo

Tigre europeo
54
28%
Comanche americano
7
3%
Apache americano
90
47%
Mi-28 ruso
37
19%
 
Votos totales : 188

Re: Helicópteros de combate

Notapor champi el Dom May 09, 2021 6:13 pm

Por cierto, el día cuatro de mayo acabó el plazo para la RFI de la versión "Maritime Strike" del FVL (la fecha original era el 13 de abril, pero ampliaron) . Hasta ahora poco se sabe, pero parece que por lo menos LM, Bell y AVX han presentado algo: https://beta.sam.gov/opp/183339c74fbf4f ... 4b82f/view

Por ejemplo, AVX ha reutilizado una foto de 2018 (previa a la RFI, por lo que no debería ser representativa) para anunciar que está trabajando en ello: https://www.avxaircraft.com/
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Bell ya en su día presentó alguna maqueta, aunque no con el logo de la USN sino con el de los USMC: https://verticalmag.com/news/navy-launc ... SRJMpW3I8k
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This model of the Bell V-280 is stamped “Marines” on the tail boom and sports a nose-mounted rotary cannon and hellfire missile launchers. Dan Parsons Photo

En este vídeo de agosto de 2020 se ve más claramente: https://www.youtube.com/watch?v=QvUlh9yD3aI&t=194s
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Sikorsky-Boeing ya en 2015 también declaraba que el SB>1 era embarcable.

Sin embargo, lo único cierto es que desde que se publicó la RFI (28/1/2021) no he visto ni un solo boceto específico...
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Re: Helicópteros de combate

Notapor Orel el Lun May 10, 2021 10:05 am

Luz verde en EEUU a la producción en serie del sistema de autodefensa para helicópteros CIRCM: Common Infrared Counter-Measure, de Northrop. Como su nombre indica, esperan homogeneizar con él distintos modelos existentes:
https://theaviationist.com/2021/05/06/n ... man-circm/
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Re: Helicópteros de combate

Notapor Azael el Lun May 10, 2021 5:14 pm

Orel escribió:Luz verde en EEUU a la producción en serie del sistema de autodefensa para helicópteros CIRCM: Common Infrared Counter-Measure, de Northrop. Como su nombre indica, esperan homogeneizar con él distintos modelos existentes:
https://theaviationist.com/2021/05/06/n ... man-circm/


Excelente noticia, siempre me ha extrañado las familias y subramas de ICM´s de EEUU, y ya va siendo hora de que los estandarizaran, EEUU necesitaba un equivalente "Vitebsk".
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Re: Helicópteros de combate

Notapor champi el Mié May 12, 2021 6:08 pm

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Re: Helicópteros de combate

Notapor Orel el Dom May 16, 2021 5:18 pm

:arrow: Helo de ataque ligero chino Z-19:
https://www.youtube.com/watch?v=omzUzhEPeGI




:arrow: Me sorprende porque no son unos cualquiera: Reino Unido, Francia, Alemania, Italia y Grecia. Dicen que para su programa de helicóptero medio de transporte no priorizarán la muy alta velocidad como el FLRAA, si no la autonomía y capacidad incluyendo ser opcionalmente tripulado (creo que el FLRAA también).
NATO not prioritising very high speed for next-generation helicopter
14 May 2021
NATO members driving the development of the Next-Generation Rotorcraft (NGRC) appear to be prioritising range and capability – including use as an optionally piloted aircraft – over very high speed, according to documents released by the alliance.

https://www.flightglobal.com/helicopter ... 40.article
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Re: Helicópteros de combate

Notapor champi el Lun May 17, 2021 9:38 am

Orel escribió: Me sorprende porque no son unos cualquiera: Reino Unido, Francia, Alemania, Italia y Grecia. Dicen que para su programa de helicóptero medio de transporte no priorizarán la muy alta velocidad como el FLRAA, si no la autonomía y capacidad incluyendo ser opcionalmente tripulado (creo que el FLRAA también).

El FLRAA y el FARA) son opcionalmente tripulados como dices. Respecto al NGCR, decir que también hay otros estudios, como el FRC o el NGCTR, que aunque en principio son civiles, si salen bien se podrían adaptar: https://twitter.com/VTOLsociety/status/ ... 0047394822
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Por cierto, del mismo enlace también se ve el progreso en la construcción del RACER:
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Re: Helicópteros de combate

Notapor Vorlon el Mar May 18, 2021 12:08 pm

Austria refuerza su flota Blackhawk con ejemplares jordanos.
https://www.scramble.nl/military-news/f ... to-austria
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saludos
Algún día cuando toda civilización y ciencia hayan sido igualmente arrasadas,rezaréis por un hombre con una espada . (Robert E Howard)
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Re: Helicópteros de combate

Notapor champi el Mar May 18, 2021 12:12 pm

Se quieren estudiar las ventajas de un AESA para detectar objetivos estáticos en el Apache (27/5/2021): https://beta.sam.gov/opp/052b3b3bc86e41 ... 7d028/view
...
OBJECTIVE:

The Apache Attack Helicopter Project Management Office (PMO) and the Sensors Product Director (PD) is seeking to develop an optimized Stationary Target Indicator (STI) waveforms with a supporting modeling and simulation tool set. The tool set will demonstrate capabilities of a theoretical Active Electronically Scanned Array (AESA) antenna to detect stationary ground targets while using the STI waveforms.

DESCRIPTION:

The Apache Attack Helicopter PMO would like to explore the potential benefits of a type of phased array antenna, specifically an Active Electronically Scanned Array (AESA) for the detection of stationary ground targets. An AESA within the Mast Mounted Assembly (located above the rotor) would allow transmission of Stationary Target Indicator (STI) waveforms and beam articulation over a target area. STI waveforms and tools are needed to establish capabilities and limiting factors of a Fire Control Radar (FCR) with a theoretical AESA.

Waveforms must address both Pulse Width (PW) and Pulse Repetition Frequencies (PRF) optimizations to accommodate interference caused by the rotary wing when engagement profiles force the beam to pass through the blades. Waveforms employing multiple-input multiple-output (MIMO) should be considered for generation of high resolution, low sidelobes and enhanced orthogonality. The tools will be employed to optimize the STI waveforms in the detection of targets within an area of 300 m cross-range (azimuth angular) by 150 m down-range in the following modes: 1. Real-Beam Imaging (RBI) and 2. Synthetic-Aperture Radar (SAR). The Apache will be positioned at theoretical altitudes, flight profiles and slant ranges detailed in the table below.

Innovative techniques to distinguish unique target signatures such as variable dwell times (the time an antenna beam spends on a target) to improve detection in low signal-to-noise ratio (SNR), wide bandwidths for fine range resolution, multiple transmit and/or receive channels, Doppler beam sharpening, radar cross section (RCS) pattern matching and others can be used. The STI waveforms and tools will be used at a minimum to define target area coverage, detectable target size, AESA specifications, Flight Profiles (Altitude, Slant Range, Velocity, Attitude, Look Angle to Target), and Beam Time on Target requirements. The optimized STI waveforms and tools will support development of combat techniques to be used in stationary target engagements in both: 1. RBI and 2. SAR.

Fire Control Radar with Theoretical AESA

Aperture 8 in H x 22 in W
Peak TX Power 400 W
Duty Factor Pulse Compressing Allowed 20 %
Frequency Ka and Ku
Polarization Fully Polarmetric
Gain 45 dBi
Minimum Detectable Signal -110 dBm
Range Resolution 0.3 m
Doppler Resolution 0.1 m/sec
Azimuth Beamwidth 0.75 deg.
Elevation Beamwidth 2 deg.

Theoretical Altitude, Slant Range and Detections

Altitude 100-5,000 ft. AGL
Dismount Detection of 0.75 m2 Target Location Error of 6 m 0.5-15km Slant Range
Vehicle Detection at 10 m2 Target Location Error of 0.5 m 0.5-25km Slant Range

Theoretical Flight Profiles Heading to Target

Hover at 0 deg. at Altitude and Slant Range
Pedal Turns are allowed to enhance cross-range returns
Head-On at 0 deg. at Altitude and Slant Range
S Turns Allowed to enhance cross-range returns
Broadside 90 deg. at Altitude and Slant Range
Profile Arcs as required

PHASE I:

Develop an initial concept design for prototype STI waveforms for both RBI and SAR modes and manually demonstrate the expected results from each waveform. After the STI waveforms have been completed, development of supporting modeling and simulation (M&S) tools may be accomplished. The modeling tools can be existing in-house tools or based on commercially available products and will focus at a minimum on the system, battlefield environment and scenario parameters. The simulation tools can be existing in-house tools or based on commercially available products and will at a minimum apply parameters to the waveform under test at the following increments: Altitude 100 ft., Slant Range (Dismount 100 m, and Vehicle 100 m) with a focus on transmit frequency, polarization and bandwidth, number of antenna subarrays and platform movements. FCR radar data may or may not be supplied depending on availability, therefore data sources may be generated, or historical data may be used. The required Phase I deliverables will include a formal report documenting the analysis and designs accomplished, STI waveforms, and the proposed M&S tools.

PHASE II:

The adapted M&S tools used in Phase I will be optimized into a standalone software tool set to support the enhancement of the prototype STI waveforms with emphasis on the STI in RBI and SAR modes. The tool set will exercise the STI waveforms with input signatures of stationary ground target within clutter using signal simulation, signature databases, or collected data depending on availability. Results will be documented, and adjustments made to the prototype waveforms as signal extractions are accomplished. This process will result in enhanced STI waveforms for the detection of stationary ground target in clutter while in RBI and SAR modes. The desired Phase II result is a demonstration to substantiate the operation and capabilities of the waveforms and tool set. The required Phase II deliverables will include a formal report, enhanced STI waveforms, and the optimized tool set.

Classified proposals are not accepted under the DoD SBIR Program. In the event DoD Components identify topics that will involve classified work in Phase II, companies invited to submit a proposal must have or be able to obtain the proper facility and personnel clearances to perform Phase II work.

PHASE III:

In Phase III the vendor will work with PM Apache and the prime contractors to integrate the STI waveforms into a prototype FCR employing an AESA. The goal is to mature the STI waveforms and tool set to develop real world combat flight profiles and system configurations, which will be used to perform in-flight demonstrations. It is envisioned that an approach of increasing complexity will be used. The initial step is to develop RBI and SAR flight profiles and radar configurations for simplistic target engagements to test the optimized STI waveforms. The next step will be to develop progressively more complex RBI and SAR flight profile and system configurations for more difficult target engagements to completely test the optimized STI waveforms. During each iteration compare flight test results to the results produced by to M&S tool set and evaluate the differences to determine if the waveforms or tool set require modification. Any changes to the STI waveforms or tool set would be documented and presented to the government.

In the longer-term, the desire is to potentially integrate this technology onto current and/or future Army rotorcraft radars, such as Future Vertical Lift radars or the AH-64 Apache Fire Control Radar. The waveforms and accompanying tool set can be used in the digital evolution of target extraction techniques from high noise environments in military and civilian for applications (i.e. perimeter security, terrain mapping, advanced nonvisual point to point navigation in denied GPS environments and terrain avoidance). Also, the modeling and simulation tool set is not limited to RF-derived signal strings. Other commercial applications may include detection and processing of any sub-clutter signals as seen medical scanning, atmospheric anomaly, and industrial object detection.
...


Y no solo el radar, también se quieren estudiar nuevas FPA de alta resolución: https://beta.sam.gov/opp/e1af3152cc434b ... 351b5/view
...
OBJECTIVE:

The Apache Attack Helicopter Project Management Office (PM) and the Sensors Product Director (PD) is seeking advanced state-of-the-art Low Light Level (LLL) color capable cameras with a large format (2,000 pixels by 2,000 pixels or larger) to address desired capabilities. The objective of this SBIR is the demonstration of an advanced large format LLL color camera suitable for insertion into the Apache targeting system (Target Acquisition and Designation Sights, Pilot Night Vision System, M-TADS/PNVS).

DESCRIPTION:

The Apache PM and the Sensors PM is seeking advanced state-of-the-art LLL focal plane arrays (FPAs) to address desired capabilities, specifically a color large format LLL (2K x 2K or larger) camera. The LLL system would be fused with Forward Looking Infrared (FLIR) imagery of comparable format to provide enhanced situational awareness (SA). The color LLL sensor should support targeting by providing the capability to capture imagery from lasers, tracers, cultural lights, military lights, etc., which can then be fused with the Apache targeting FLIR. With respect to the request for a color LLL sensor, what is desired is a sensor that can provide suitable, standard RGB color performance during daytime operations and good low light level performance during dusk/dark hours. The objective of this SBIR is the demonstration of the advanced large format LLL FPA system as a color camera capable of operating at low light levels.
...
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Re: Helicópteros de combate

Notapor Orel el Mié May 19, 2021 11:10 am

EEUU autoriza la venta turca de T-129 a Filipinas:
http://alert5.com/2021/05/19/u-s-state- ... ilippines/
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Re: Helicópteros de combate

Notapor champi el Dom May 23, 2021 9:02 am

El USSOCOM lanza el programa MELB-X ("Mission Enhanced Little Bird X"): https://www.janes.com/defence-news/news ... hes-melb-x

En un principio habían dicho que la actualización 3 del Little Bird sería la última, por lo que después buscarán sustituto... y es ahí donde vienen los problemas. Con su presupuesto no se pueden permitir un aparato diseñado especialmente para ellos (unas 70 unidades), por lo que tradicionalmente adoptan uno del Army. Para el sustituto del Black Hawk no tienen problema (FLRAA) y también hay Chinook para rato. Sin embargo, con la categoría más pequeña depende, puesto que si el Army adopta el modelo del FARA de Bell se quedan sin plataforma, así que a buen seguro harán presión para que se compre el modelo de Sikorsky.

De entrada quieren más alcance, velocidad y capacidad de portar de cuatro a seis tropas.
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Re: Helicópteros de combate

Notapor champi el Lun May 24, 2021 10:03 pm

El US Army le hecha un vistazo al Defiant: https://twitter.com/FVLCFT/status/1395510298841341960
Imagen
US Army photos by Ms Sarah Merriweather

En esta primera, aunque faltan los revestimientos, se intuye cierto crecimiento de la altura interior de la cabina respecto al Black Hawk. En tamaño grande: https://pbs.twimg.com/media/E13ZMegXEAM ... name=large

Imagen
US Army photos by Ms Sarah Merriweather

Imagen
US Army photos by Ms Sarah Merriweather

Continuando con el Defiant, los chicos de Sikorsky lo posicionan frente a su competencia: https://www.defensenews.com/land/2021/0 ... witter.com
...
Does the Army have its requirements right for FLRAA? It conducted war games and analysis on the mission and is preparing to release a request for proposals this summer.

The Army put out a draft RFP and requirements back in December 2020 and asked for industry’s comment. And industry sent hundreds and hundreds of comments. We did, and we can tell that the other team did as well. The Army has been engaging us all throughout this year in dialogue around that, and we’ve certainly had a lot of discussions with the Army about what it values, how it’s going to evaluate these offerings because they’re very different. You have a tiltrotor and X2. And what’s most important? Is it just pure speed? Is it altitude? We’ve gotten to a pretty good place around that. The Army’s going to measure the totality of the mission, and that’s what they should do because it is about that.

This isn’t a drag race where you have two aircraft that are just going to fly in a straight line at a certain altitude. We can already say the tilt rotor is a little faster, but the mission requires takeoff, ingress and then a lot of maneuvering at the X. So really what we’ve stressed is you should be measuring the total time of the mission. Speed is kind of distance over time, and time includes everything to do that mission. We certainly think with the maneuverability of Defiant, it’s going to provide a speed advantage when you measure in terms of time to complete the mission. It may not win in a drag race, but it’s pretty close. And by the way, the objective here was to roughly get twice the speed of a Black Hawk. We’re there. Defiant will do over 230 knots, which is that threshold requirement.
...

Eso sí, vuelve a nombrar 200 h de vuelo... entre el X2, el Raider (dos unidades) y el Defiant. Bell supera estas horas con solo un aparato. También dicen que el Raider X (FARA) tiene el fuselaje completo, por lo que ya están empezando a "rellenarlo".

Por comparar. Un vídeo en el que el Army visita al V-280 en noviembre de 2020. Se puede apreciar el espacio ajustado para un soldado totalmente equipado. Si mal no cuento, catorce asientos (12 en el Defiant): https://www.youtube.com/watch?v=3MARp85cfts



Una captura:
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Re: Helicópteros de combate

Notapor Lepanto el Mié May 26, 2021 8:17 am

Las dos primeras unidades de helicópteros de ataque y reconocimiento táctico T129 (ATAK) para Filipinas se entregan en septiembre, según el Departamento de Defensa Nacional (DND) de Filipinas en una nota de prensa publicada ayer 25 de mayo.
Imagen
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Re: Helicópteros de combate

Notapor Azael el Mié May 26, 2021 2:34 pm

Lepanto escribió:Las dos primeras unidades de helicópteros de ataque y reconocimiento táctico T129 (ATAK) para Filipinas se entregan en septiembre, según el Departamento de Defensa Nacional (DND) de Filipinas en una nota de prensa publicada ayer 25 de mayo.
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Excelente noticia. Según algunas fuentes, parece que Turquía recibió luz verde de Estados Unidos para venderle los helicópteros a Filipinas, pero no para vendérselo a Pakistán. De echo según la fuente que te dejo a continuación, Estados Unidos habría sido la responsable del bloqueo de los T-129 para las fuerzas pakistaníes según Defense News. Lo cierto es que después del lío que montaron los turcos con la compra del LRSAM S-400 ruso, se pueden dar con un canto en los dientes, pese a que considero que no adquirir el F-35 ya es suficiente castigo, de echo lo único que va a conseguir es que Turquía adquiera plataformas rusas a la larga, ya que dudo mucho que vayamos a venderle el Eurofighter. Pero bueno, que me lio;

"“Based on the latest developments, we are expecting the first two units of T129 attack helicopters for the Philippine Air Force (PAF) to be delivered this September,” Philippine Department of National Defense spokesperson Arsenio Andolong said in a statement. However, a source with TAI told Defense News the first deliveries are planned for November."
-Defense News 26 de Mayo de 2021.

But — amid Washington’s enduring opposition to Ankara purchasing the Russian-made S-400 Triumf air defense system — another senior procurement official in Turkey told Defense News that the extension doesn’t imply the deal will ultimately work out."
-Defense News 15 de Marzo del 2018.

Fuente;
https://www.defensenews.com/air/2021/05 ... ani-order/
https://www.defensenews.com/global/mide ... key-again/
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Re: Helicópteros de combate

Notapor Orel el Jue May 27, 2021 4:36 pm

De hecho destacan que Filipinas los recibirá antes que Pakistán.
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Re: Helicópteros de combate

Notapor Azael el Jue May 27, 2021 5:41 pm

Orel escribió:De hecho destacan que Filipinas los recibirá antes que Pakistán.


Y eso pese a los constantes retrasos, y pese a que Pakistán se sumó a la adquisición mucho antes...que pena.
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