Orel escribió:He pasado aquí la charla sobre ergonomía de pantallas táctiles.
Djtopgun, Pathfinder, al respecto de ergonomía y utilidad, leed esto que dijo un piloto de pruebas de F-15QA respecto a su monopantalla gigante de Boeing, que supongo será la misma que la del SuperHornet Block III o muy parecida (mismo fabricante). Desconozco si la del F-35 o ésta de Airbus se le parecen pero supongo que todas acabarán siendo similares:
viewtopic.php?f=5&t=633&p=294040&hilit=guantes#p294040champi escribió:Interesantes opiniones de un piloto de pruebas del F-15QA, base para el nuevo modelo norteamericano: https://www.thedrive.com/the-war-zone/3 ... ever-built
No cuenta mucho jugoso, pero hay alguna cosa. Por ejemplo, me interesa esto sobre el uso de la gran mono-pantalla táctil, ya que es algo preguntado a veces en el foro: es igual en las dos cabinas pero cada una puede configurarse libremente, puede tocarse sin y con guantes, y en caso de turbulencias o maniobrando, dado que no se puede tocar la pantalla, se puede manejar vía HOTAS o con botones físicos que están bajo el nuevo HUD:The Large Area Display [LAD] it’s a 10x19-inch display that’s fitted in both cockpits, all glass, and it features an infrared [IR] touch display. Both are configurable per cockpit, so my Weapons Systems Officer can set the display in a different way to how I set up my display based on personal preference. There are a couple of different window formats that we have available and they will match the variables of the particular mission. There may be a time I’m on an eight window display, a five window display, or maybe I want two giant 9x9 windows to look at if maybe I’m doing some precise targeting. They can be changed very quickly and what we’re finding in flight-testing is that the very high-resolution color image quality of the screen allows for very precise targeting, monitoring of the sensors, and mission management.
We have taken a lot of lessons learned from other platforms and rolled them into this LAD technology. You can manipulate the display with a bare or gloved finger, or move individual windows around by tapping and moving them.
One of the feedbacks we got from other platforms is that in turbulent environments or if you’re under G, it can be hard to manipulate the touchscreen, so we’ve made everything on the LAD to also be controllable via the Hands-On Throttle-And-Stick [HOTAS] controls — you can move cursors, change the display format — so you don't have to actually touch the display.
Other feedback we got is that some pilots just like to push a button or rotate a knob, so underneath the new low-profile Head-Up Display [HUD] is what’s called the HRCCP [HUD Radio Communications Control Panel]. This features the same digital keypad as on the LAD, so if you want to go old fashioned and hit a button or change a radio channel, you can do that — including under G or in turbulent conditions — as opposed to using the large area touch display capability. It’s the exact same format as on the LAD, so it’s not something else you have to learn.
Saludos
Sí, está claro. Incluso hay unas declaraciones de uno de los pilotos de Test del F-35, que comentaba que bajo maniobras de Gs, era incluso factible el operar con la pantalla. Imagino que esta gente testea en condiciones extremas que no se suelen dar, ya que en combate no vas a necesitar casi nada que no tengas al alcance de la mano por medio del Hotas. Además al llevar el casco que ves a través de la carlinga gracias al DAS, que se dará en situaciones de combate, es que ya no necesitas toquetear nada de la pantalla panorámica.