Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Orel el Jue Ene 27, 2022 4:28 pm

Vorlon escribió:
aguinet escribió:Aprobado el compromiso de gasto para el EUROMALE.
https://www.lamoncloa.gob.es/consejodem ... x#euromale

Cuanto costaron los 4 MQ 9 , ¿220 millones?
Por el precio del Euromale el Eda se hace con dos docenas de Reaper.

De vergüenza, y lo mismo opino Vorlon. Como si queremos comprar para ya RQ-4 Global Hawk, como Corea del Sur o Japón.

Saludos
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor jupiter el Jue Ene 27, 2022 5:51 pm

Truquichan escribió:
A ver como lo digo para que parezca que no me posiciono ...

Compras un Reaper - cuesta x
Operas un Reaper - cuesta y más el permiso de usar las infraestructuras de comunicaciones. Sin esas infraestructuras no hay Reaper.
Infraestructuras que costarían su I+D a los USA. Infraestructuras que debes usar como ellos digan (y a saber que hacen con lo que pasa por ellas.) Infraestructuras cuya extensión, ampliación,personalización es un jardín cerrado.
.


Preguntas desde el mas absoluto desconocimiento.

-Que infraestructura de telecomunicaciones usará el Eurofistro?
-Usará exclusivamente satélites europeos o usará también satélites USA?
-Los Reaper franceses, utilizan exclusivamente la infraestructura USA?
-No se pùeden controlar los Reaper (o cualquier otro UAV USA) con satélites propios?
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor gusymon6869 el Jue Ene 27, 2022 8:26 pm

El EUROMALE me recuerda al A400M, cuando españa comprometió gasto para un numero importante de unidades que no necesitabamos y que finalmente no vamos a adquir, si conseguimos vender los que no queremos, claro.
Veremos si con este, no pasa lo mismo. Por otro lado, menos mal que se decidio no comprometer más gasto en PEAs hasta 2028, por que a este paso ya hubieramos comprometido los más grande, que a día de hoy seguimos sin poder pagar.
Sldos.
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Truquichan el Jue Ene 27, 2022 10:21 pm

jupiter escribió:
Truquichan escribió:
A ver como lo digo para que parezca que no me posiciono ...

Compras un Reaper - cuesta x
Operas un Reaper - cuesta y más el permiso de usar las infraestructuras de comunicaciones. Sin esas infraestructuras no hay Reaper.
Infraestructuras que costarían su I+D a los USA. Infraestructuras que debes usar como ellos digan (y a saber que hacen con lo que pasa por ellas.) Infraestructuras cuya extensión, ampliación,personalización es un jardín cerrado.
.


Preguntas desde el mas absoluto desconocimiento.

-Que infraestructura de telecomunicaciones usará el Eurofistro?
-Usará exclusivamente satélites europeos o usará también satélites USA?
-Los Reaper franceses, utilizan exclusivamente la infraestructura USA?
-No se pùeden controlar los Reaper (o cualquier otro UAV USA) con satélites propios?


Efectivamente...has dado en el clavo, según respondas saca la chequera, o la guillotina.

Y a ver en qué tiempos lo haces.
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Orel el Jue Ene 27, 2022 11:09 pm

Argelia compra 12 drones CH-5 ainbow a China, a sumar a los CH-3 y CH-4 que ya operan:
https://www.infodefensa.com/texto-diari ... nbow-china

The US Navy (USN) has commenced a first shipborne deployment of the MQ-8C Fire Scout unmanned aerial system (UAS), the service revealed on 24 January.
Helicopter Sea Combat Squadron 22, Detachment 5 (HSC-22 DET 5) was deployed operationally from the Freedom-variant Littoral Combat Ship USS Milwaukee (LCS-5) on 14 December 2021. Milwaukee is supporting operations in the US 4th Fleet area of responsibility.
https://www.janes.com/defence-news/air- ... deployment


Empresa yanqui con australiana sobre drones... en principio blancos aéreos hipersónicos. ¿Les irá bien como Boeing y Australia con el ATS?
Kratos and Australian firm Hypersonix Launch Systems have agreed to develop a hypersonic drone named the DART AE.

Imagen
https://d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net/P ... 325485.jpg

The DART AE will be capable of performing multiple missions, say the companies. It will be produced through additive manufacturing using what the companies call “exquisite high-temperature materials”.
Kratos will supply the rocket booster and its digital engineering capabilities, while Hypersonix will provide the drone’s main powerplant, a “clean hydrogen scramjet engine” that has a published range of 270nm (500km). The Kratos booster will power the DART AE to over Mach 5 and release it, at which point the scramjet will power the vehicle along a pre-set path to a designated landing spot.
...a demonstration flight will take place in 2023.
... Though the two companies do not provide examples of DART AE missions, a cost-effective hypersonic drone would be useful for the USA and allies to test defensive systems designed to counter hypersonic systems developed by China and Russia. Kratos has a long history of supplying target drones.
According to its website, Hypersonix’s goal is the create sustainable hypersonic technology powered by green hydrogen... The announcement coincides with Canberra’s establishment of a ‘hypersonics research precinct’ in Brisbane.

https://www.flightglobal.com/military-u ... 55.article
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Atticus el Vie Ene 28, 2022 1:50 pm

-No se pùeden controlar los Reaper (o cualquier otro UAV USA) con satélites propios?


Los bichos esos venian con la obligacion de usar las comunicaciones USA. Seamos buenos y pensemos que, por un modico precio, tambien puedes usar tus propias infraestructuras. Por ahora, todo en duda. Y, claro, para limitarte a ser el escudero/palanganero.... lo raro es que tengas que pagar, que no te paguen a ti.

Empresa yanqui con australiana sobre drones... en principio blancos aéreos hipersónicos.


¿No deberian empezar por el principio? O sea, ser capaces de hacer que algo hipersonico vuele. Y que conste que ahi lo que se constata es que los aussies en ese campo estan mucho mas avanzados desde hace muchos años.
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor poliorcetes el Sab Ene 29, 2022 3:18 am

https://www.popsci.com/technology/drone ... l-reality/

An inside look at how one person can control a swarm of 130 robots
Virtual reality and artificial intelligence helped with the daunting task.

BY KELSEY D. ATHERTON | PUBLISHED JAN 20, 2022 8:00 PM

TECHNOLOGY

MILITARY

The human controlling the swarm used a VR headset. Raytheon BBN
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Last November, at Fort Campbell, Tennessee, half a mile from the Kentucky border, a single human directed a swarm of 130 robots. The swarm, including uncrewed planes, quadcopters, and ground vehicles, scouted the mock buildings of the Cassidy Range Complex, creating and sharing information visible not just to the human operator but to other people on the same network. The exercise was part of DARPA’s OFFensive Swarm-Enabled Tactics (OFFSET) program.

If the experiment can be replicated outside the controlled settings of a test environment, it suggests that managing swarms in war could be as easy as point and click for operators in the field.

“The operator of our swarm really was interacting with things as a collective, not as individuals,” says Shane Clark, of Raytheon BBN, who was the company’s main lead for OFFSET. “We had done the work to establish the sort of baseline levels of autonomy to really support those many-to-one interactions in a natural way.”

Piloting even one drone can be so taxing that it’s not rare to see videos of first-time flights leading immediately to crashes. Getting to the point where a single human can control more than a hundred drones takes some skill—and a lot of artificial intelligence.

In total, the swarm operator directed 130 vehicles in the physical world, as well as 30 simulated drones operating in the virtual environment. These 30 virtual drones were integrated into the swarm’s planning and appeared as indistinguishable from the others in the program to the human operator, and to the rest of the swarm. As apparitions of pure code, tracked by the swarm AI, these virtual drones flew in formation with the physical drones, and maneuvered around as though they really existed in physical space.

drones over buildings
Part of the swarm. US Army / Jerry Woller
How a human commanded the swarm
For the person directing the swarm, the entire array of robots appeared as a virtual reality strategy game, mapped onto the real world.

Wearing a Microsoft VR headset, the operator interacted “with this 3D VR interface that has what’s called a sand-table view,” says Clark. “It can be very similar to the sort of God’s Eye, real-time strategy game view, where they see all the platforms laid out over a 3D map of the environment. When something is detected, they’ll get an icon geolocated to the space. So if one of the platforms detected a hazard right outside of the building, they’d see a red flashing icon appear in space where that belongs.”

With the headset on, the operator was able to assign the swarm missions and see what the swarm had already scouted, but they was not giving direct orders to individual drones. The swarm AI, receiving orders and processing sensor information, was the intermediary between human control and the movement of robots in physical space.

At present, when a squad wants to use a drone to scout an area, it takes a dedicated pilot controlling it by tablet to see and direct the robot. The new approach has drawbacks and advantages: Because the operator’s VR headset blocks out the surrounding world, the human operator is vulnerable and oblivious to their immediate surroundings, except as they are displayed inside the headset. At the same time, the human operator is directing the actions of dozens of robots, shifting the one-to-one pilot-to-drone ratio drastically. Provided the human swarm operator can stay safe and the network can stay functional, the drones can capture useful information and relay it to nearby soldiers in the field. The new technology allows for a tremendous shift in what can be known about a battlefield in real time.

How the swarm operated
The physical drone models included custom drone planes made by Johns Hopkins Applied Physics Lab. In the swarm, their role was primarily passing over the entire training area and initial mapping, though the swarm also directed them to provide camera coverage as needed. On the ground were small wheeled robots made by Aion Robotics. In between were four different types of quadcopters, including 75 3DR Solo drones, light-show drone models from UVify, and two sizes of quadcopter by ModalAI.

[Related: These augmented-reality goggles let soldiers see through vehicle walls]

All of the robots involved were either commercial models or custom models built from commercial, off-the-shelf parts. This was not a swarm built to military specifications—these were commercial, hobbyist, and custom-built machines working together through dedicated software. That keeps the cost of the swarm down to about $2,000 for each robot in it.

These six types of robots reported telemetry information to each other, letting the swarm know where each part of the whole was in space. That shared information let the swarm collaborate on flight paths in real time, moving pieces into place as needed while avoiding collision.

“We work hard to do some processing [of sensor readings] on platforms, so we don’t need to send a lot back on the network,” says Clark. “So we never send back a raw picture. We send back, ‘ah this picture is a door’ or ‘this picture is a hazard’ or ‘a source of intel.’ That processing happens on board. We just send back a notification.”

[Related: Why the Air Force wants to put lidar on robot dogs]

Automated processing makes swarm interactions possible. It can also, depending on the nature of what is processed, come with a significant risk of error.

Each of the robots was equipped with a little LTE modem, and to ensure the robots were communicating with each other and the human operator, the team set up an LTE cell tower, like the kind that regularly processes cell phone signals. This let the swarm share location to Android Tactical Assault Kit (ATAK), a program that runs on phones and lets soldiers in the field receive and send battle-relevant information.

“During the field exercise, as a matter of convenience, we had safety spotters out on the range looking for unsafe conditions or flyaways, and all of their phones were receiving all of the swarm traffic and their phone would vibrate and warn them if something got too close to them, because it’s too hard to track all of them in the air at the same time,” says Clark.

By only filtering the proximate drone location to people in the field, the swarm shared only what the observers needed to immediately know. In a real-life scenario, with swarms moving in support of battle, soldiers will at most need to know if a nearby drone is friendly, and won’t want to spend a lot of time sorting out where exactly the rest of the swarm is.

As the Pentagon expects future battles to take place in massive urban environments, getting more situational awareness could mean the difference between squad survival and ambush.

Watch a video from the human swarm operator’s perspective below:



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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Milites el Sab Ene 29, 2022 8:14 am

jupiter escribió:
Truquichan escribió:
A ver como lo digo para que parezca que no me posiciono ...

Compras un Reaper - cuesta x
Operas un Reaper - cuesta y más el permiso de usar las infraestructuras de comunicaciones. Sin esas infraestructuras no hay Reaper.
Infraestructuras que costarían su I+D a los USA. Infraestructuras que debes usar como ellos digan (y a saber que hacen con lo que pasa por ellas.) Infraestructuras cuya extensión, ampliación,personalización es un jardín cerrado.
.


Preguntas desde el mas absoluto desconocimiento.

-Que infraestructura de telecomunicaciones usará el Eurofistro?
-Usará exclusivamente satélites europeos o usará también satélites USA?
-Los Reaper franceses, utilizan exclusivamente la infraestructura USA?
-No se pùeden controlar los Reaper (o cualquier otro UAV USA) con satélites propios?
Puse una entrevista a un ex mariscal de la RAF que decía que el uso de Reaper en Africa y buena parte del mundo era imposible o un gran reto sin los medios de comunicación y guiado USA. El Euromale viene con la idea de cubrir esa carencia estratégica (no es solo el cacharrito)

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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor jupiter el Sab Ene 29, 2022 8:45 am

Milites escribió:Puse una entrevista a un ex mariscal de la RAF que decía que el uso de Reaper en Africa y buena parte del mundo era imposible o un gran reto sin los medios de comunicación y guiado USA. El Euromale viene con la idea de cubrir esa carencia estratégica (no es solo el cacharrito)

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Tiene Europa una red de satélites de comunicaciones militares lo suficientemente densa para operar el eurofistro allí donde sea necesario?
Si es así (que lo dudo muchísimo) que es lo que nos garantiza que no habrá problemas si el eurofistro se conecta con un satélite UK en vez de uno USA ?
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Milites el Sab Ene 29, 2022 10:19 am

jupiter escribió:
Milites escribió:Puse una entrevista a un ex mariscal de la RAF que decía que el uso de Reaper en Africa y buena parte del mundo era imposible o un gran reto sin los medios de comunicación y guiado USA. El Euromale viene con la idea de cubrir esa carencia estratégica (no es solo el cacharrito)

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Tiene Europa una red de satélites de comunicaciones militares lo suficientemente densa para operar el eurofistro allí donde sea necesario?
Si es así (que lo dudo muchísimo) que es lo que nos garantiza que no habrá problemas si el eurofistro se conecta con un satélite UK en vez de uno USA ?
Lo desconozco

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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Atticus el Sab Ene 29, 2022 10:38 am

Tiene Europa una red de satélites de comunicaciones militares lo suficientemente densa para operar el eurofistro allí donde sea necesario?


Tampoco es comparable el volumen de "operacion" de estos bichos que tengamos nosotros (los europeos en conjunto y a bulto) con el que tienen los americanos. Donde nosotros pudieramos tener uno, ellos tendrian quince o veinte. Las necesidades no son las mismas, pero si estas operando dependiendo de sus infraestructuras, aunque esten dimensionadas a ese conjunto, tu sitio en la cola es el que te quieran dar, que para eso el scattergories es suyo. Solo por eso, el dinero no es que este bien invertido, es que sencillamente no puedes hacer otra cosa. "Tirar" el dinero es gastarlo en algo que termina no pudiendote dar lo que querias de el. Y si no garantizas el uso autonomo e independiente de estos drones, no tienes drones. Asi de simple.
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Truquichan el Sab Ene 29, 2022 3:22 pm

Milites escribió:
jupiter escribió:
Milites escribió:Puse una entrevista a un ex mariscal de la RAF que decía que el uso de Reaper en Africa y buena parte del mundo era imposible o un gran reto sin los medios de comunicación y guiado USA. El Euromale viene con la idea de cubrir esa carencia estratégica (no es solo el cacharrito)

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Tiene Europa una red de satélites de comunicaciones militares lo suficientemente densa para operar el eurofistro allí donde sea necesario?
Si es así (que lo dudo muchísimo) que es lo que nos garantiza que no habrá problemas si el eurofistro se conecta con un satélite UK en vez de uno USA ?
Lo desconozco

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La quieren montar. Oneweb (y UK) Estarían en el meollo...lo que da que pensar. Ahora entendéis que Arianspace siga viva, Francia no sé deshará de ella.
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Truquichan el Sab Ene 29, 2022 4:58 pm

poliorcetes escribió:https://www.popsci.com/technology/drone-swarm-control-virtual-reality/...


Cuando la IA y el comportamiento de los sistemas autónomos tanto individualmente como en grupo este pulido, esto va a ser como jugar al C&C, Starcraft, etc. Literalmente.

La modelización del entorno de combate y el ir marcando en él objetivos conocidos en tiempo real será la leche. Luego esa info se la pasas a las gafas de los soldados, que también retroalimentaran al sistema.

Lo único que veo es la resiliencia de las comunicaciones/gnss cuando te las puedan interferir fuertemente. Una vez solventado eso, la que lías es chiquita. O eres el Vietcong en la selva o no sé yo.

Edito "quoteando" a Poliorcetes de otro hilo:

poliorcetes escribió:Me acabo de dar cuenta de una cosa: no son sólo los vehículos los que pueden ser transparentes. Pueden serlo los obstáculos y los edificios.

Imaginemos un operador dentro de un edificio. Si no conoce la zona, no sabe lo que hay más allá de los muros de carga. Sin embargo, si esa zona está mapeada, IVAS le puede presentar un sencillo modelo de alambre que muestre en perspectiva dónde está el siguiente edificio. Además, puede levantar un sandbox para tener una vista de Dios de esa misma zona. Y por supuesto, el BMS colocaría las cámaras de los RAS disponibles en perspectiva. P.e., si dispone de un microUGV o microUAV, puede hacerle pasar la ventana, cruzar la calle... y que la cámara se sobreponga, o bien generar un display virtual flotando en una esquina de su campo de visión.

Sin duda, lo más importante va a ser el propio BMS: que el ecosistema de sensores (en operador, en vehículo, en RAS) identifiquen elementos de interés (adversario, blanco, verde, azul) y los sirvan a cada IVAS para que el operador lo vea en perspectiva propia o en sandbox
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor Orel el Mar Feb 01, 2022 3:26 pm

Otro simulador del RPAS Orbiter israelí para la Acaviet del ET. El ET opera dos sistemas (6 aviones):
https://www.infodefensa.com/texto-diari ... as-orbiter
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Re: Aviones sin piloto (RPAS, UAS, UCAS, drones)

Notapor champi el Mar Feb 01, 2022 5:17 pm

Contrato para RQ-20B para Uzbekistán (27/1/2022): https://www.defense.gov/News/Contracts/ ... e/2914949/
...
AV Inc., Simi Valley, California, was awarded an $8,541,428 firm-fixed-price contract for the purchase of RQ-20B Puma AE 3 systems. Bids were solicited via the internet with one received. Work will be performed in Simi Valley, California, with an estimated completion date of Nov. 30, 2022. Fiscal 2021 Foreign Military Sales (Uzbekistan) funds in the amount of $8,541,428 were obligated at the time of the award. U.S. Army Contracting Command, Redstone Arsenal, Alabama, is the contracting activity (W58RGZ-22-C-0023).
...

Contrato para el objetivo aéreo supersónico GQM-163A (31/1/2022): https://www.defense.gov/News/Contracts/ ... e/2918328/
...
Northrop Grumman Systems Corp., doing business as Launch Vehicles Division, Chandler, Arizona, is awarded a not-to-exceed $34,564,757 firm-fixed-price, cost-plus-fixed-fee, cost reimbursable, indefinite-delivery/indefinite-quantity contract. This contract provides production engineering and life cycle sustainment support, to include integrated logistic support, systems engineering, production feedback, and depot repairs for hardware and software in support of the GQM-163A Supersonic Sea Skimming Target system. Work will be performed in Chandler, Arizona (98%); and Vergennes, Vermont (2%), and is expected to be completed in December 2026. No funds will be obligated at the time of award; funds will be obligated on individual orders as they are issued. This contract was not competitively procured pursuant to Federal Acquisition Regulation 6.302-1. The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity (N0001922D0006).
...
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